Monday 9 February 2015

Teorian sovellutusta

Pelin suunnittelu on vielä aluillaan, mutta ideat, jotka näyttävät olevan kohtalaisen pysyviä, ovat seuraavat:

  • Genret/genrejä
    • Adventure
    • Puzzle
  • Pelimekaniikat
    • Community Discovery
      1. Epic Meaning
      2. Cascading Information Theory
      3. Behavioural Contrast
      4. Countdown
      5. Pride
      6. Disincentive
    Peli sijoittaa pelaajan maailmaansa antaen hyvin vähän tietoa mistään muusta kuin kontrolleista. Pelaajan on tarkoitus tutkia ympäristöään löytääkseen vihjeitä ongelmien ratkaisemiseksi. Kyseiset vihjeet ovat tarkasti määriteltyjä ja sijoitettuja jotta ne eivät anna liikaa informaatiota eivätkä ole liian ilmiselviä. Mielellään vihjeet olisivat niin epäselkeitä, että yhden ihmisen olisi vaikea ratkaista niiden tarkoitukset yksin. (Esimerkiksi pöydältä saattaa löytyä teksti eri kielellä, jolloin suurimman osan pelaajista tulee täytyä yrittää päätellä, mistä kielestä on kyse ja löytää käännös joko itse kieliopilla ja sanakirjalla tai pyytäen jotakuta muuta kääntämään tekstin.) Erittäin varovaisilla vihjeillä peli ikään kuin vaatii yhteistyötä muiden pelaajien kanssa ongelmien ratkaisemiseksi.

    Jotkut ongelmat olisisivat aikarajoitteisia (Suhteessa ongelman ratkaisemisen aloittamiseen tai jopa suhteessa pelaajan paikalliseen aikaan.) ja jotkut ongelmista vaatisivat näennäisen sattumanvaraisia tapahtumia (Esim. vivun vääntäminen ei aina tuota toivottua lopputulosta, mutta määrätyn toisen, piilotetun vivun vääntäminen tekee ensimmäisen vivun vääntämisen lopputuloksesta varman.)

    Lisäksi jotkut vihjeet, jotka pelaaja saa palkinnoksi ongelmien ratkaisemisesta, vievät metaforiseen umpikujaan. Tilanteeseen, jossa ei enää ole ongelmaa ratkottavaksi, mutta jota ei voi kuvata pelin päättymiseksikään tarinan ja/tai pelin mekaniikan/mekaniikkojen katkeamisen vuoksi. Tällöin pelaajan tulee palata takaisin hieman ja tutkia edelliset vihjeet uudelleen, sillä pelaajan aikaisempi tulkinta vihjeen merkityksestä on saattanut olla väärä.

    Inspiraatiota peliin tulee mm. Amnesia: A Machine for Pigs viraalimarkkinoinnista, uuden Silent Hills pelin interaktiivisesta teaserista P.T:sta ja Myst-pelisarjasta.

    No comments:

    Post a Comment