Sunday 25 January 2015

Insinööriksi

Näin alphavaiheessa peliä ei kortteja ole keksitty niin paljon, että kokonainen peli toimisi. Idea kuitenkin saatiin valmiiksi ja esimerkkikortteja (tulossa vielä lisää esittelykerraksi) sen verran, että idea on helppo esitellä.


Minimi pelaajamäärä on 3


Peliin kuuluu:


-Jokaiselle pelaajalle oma 8- tai suurempisivuinen noppa
-Eri insinöörialojen hahmokortit
-Opiskelukortit (tehtäviä, vastoinkäymisiä, kiusakortteja)
-Lunttikortit (taitokortit, lunttilaput)


Pelin kulku:


Aluksi jokainen pelaaja valitsee itselleen mieleisen opintoalan, jossa jokaisessa on erilaisia hyödykkeitä pelin kulkua ajatellen.

Pelaajille jaetaan 4 opiskelukorttia ja 4 lunttikorttia. Ennen kun itse peli alkaa, jokaisen pelaajan tulee laittaa itselleen pöytään kortit jotka tuovat pelaajalle taitoplussaa. Loput kortit pidetään kädessä.

Pelaajat voivat itse valita kuka aloittaa.

Vuorot kulkevat myötäpäivään vuorotellen, ellet ole jäänyt esimerkiksi projektin uhriksi, jolloin olet kierroksen pois pelistä.

Pelin voittaa pelaaja joka saa ensimmäisenä 4 vuotta eli 8 lukukautta täyteen. Nopilla pelaajat merkitsevät lukukausia. Lukukausia pelaaja saa suorittamalla onnistuneesti tehtäviä. Tehtävien epäonnistuessa tulee yleensä takapakkia ja voit pahimmassa tapauksessa menettää kokonaisen lukukauden. Lukukausia voit menettää myös vastoinkäymisistä.


Vuoron kulku:


Opiskelukorttipakasta nostetaan kortti päydälle niin, että kaikki näkevät kortin. Jos pakasta tulee tehtävä, on se suoritettava välittömästi. 

Tehtävien suorittaminen: Jokaisella tehtävällä on oma tasonsa ja tason mukaan myös palkitaan. Taso ilmoitetaan kortin yläreunassa. Pelaajan taso määrittyy hänen lukukausistaan ja taitoplussakorteistaan ja mahdollisista lunttilapuista. Tehtävä on automaattisesti suoritettu jos pelaajan taso on yli tehtävän tason. Palkkiona on yhden (tai useamman) lukukauden suorittaminen ja yleensä myös kortissa mainittu määrä lunttikortteja. Jos pelaaja ei saa tasoaan yli tehtävän tason, joutuu hän pyytämään apua tai tyytymään tappioon.

Tehtävien sabotointi: Jos haluaa olla ilkeä vastapelaajalle, on hänen tehtäviään mahdollista sabotoida kiusakorteilla tai ylimääräisillä tehtävillä. Näiden avulla saat nostettua vastapelaajan tehtävän tasoa. Ylimääräisen tehtävän peliinheittämiseen vaaditaan kuitenkin Yli-innokas opettaja -kortti, ellei tehtävä ole samaa ainetta kuin alkuperäinen tehtävä.

Jos pakasta tulee vastoinkäyminen, on se otettava vastaan mukisematta. 

Ensimmäisen kortin suorittamisen jälkeen nostetaan toinen kortti (käteen, ei pöydälle), PAITSI jos ensimmäinen kortti on ollut tehtävä. Käteen nostettua korttia ei tarvitse pelata heti. Tällöin jos sait tehtäväkortin, voit säästää sen myöhemmäksi tehtäväksi tai heitettäväksi toiselle pelaajalle. Jos sait vastoinkäymiskortin, voit säästää senkin heitettäväksi toiselle pelaajalle.

Muissa, kuin tehtävä- ja vastoinkäymiskorteissa toimitaan kortin ohjeiden mukaisesti.

Vuoron päätteeksi pelaajan on tarkistettava, että hänellä on kädessään maksimissaan 4 korttia (opiskelukortteja ja/tai lunttikortteja yhteensä).


No comments:

Post a Comment